top of page

כמה תרגילים לכתיבה חופשית, להשראה ולפסח שמח

עודכן: 8 באפר׳ 2020

אז פסח נראה כמו זמן מושלם להשיק את הבלוג של "שעת סיפור". ולרגל ההתחלה, כמו גם לרגל פסח (חג החירות, שאפעס - קצת פחות חירות השנה), החלטתי להביא לכם כמה תרגילי כתיבה שכבר בדקנו במחזור הראשון של הסדנה שלנו, ושמתקשרים לעולמות ההשראה והכתיבה החופשית ונטולת העכבות. אז לכל מי שמחפש רעיונות, השראה ומקורות כתיבה ולא יודע איפה להתחיל - הנה מקום להתחיל בו. יאללה, לעבודה.


תרגיל ראשון:

סופרת הנוער טומי אדייאמי (שכתבה את רב המכר "ילדי דם ועצם" ששלט ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס במשך שבועות ארוכים) מציעה בסדנאות הכתיבה שלה לעשות *לוח השראה בפינטרסט*. אל הלוח הזה היא מציעה להעלות מגוון תמונות, איורים, קטעי עיתונות וצילומים שנראים לכם קשורים לעולם שהייתם רוצים לבנות בסיפור שלכם. ריכוז הגירויים הויזואליים במקום אחד מעלה רעיונות וכיוונים לסיפורים חדשים ומעניינים שנולדים מן הקישורים הלא צפויים בין התמונות והייצוגים השונים.


תרגיל שני:

2. במחזה "הקול שבפנים" של אדם רפ מציעה הדמות הראשית - מרצה לכתיבה יוצרת באוניברסיטת ייל - תרגיל כתיבה מעניין: היא מבקשת מתלמידיה לחשוב על הדבר הכי נורא שהם יכולים להעלות בדעתם שאפשר לעשות (רצח אב ואם, אונס, הצתה) ואז פשוט להתחיל לכתוב תחת מגבלה אחת: אסור לעצור, ואסור להפסיק לרגע. כך במשך חצי שעה.


תרגיל שלישי:

3. מתי בפעם האחרונה בחנתם ברטרוספקטיבה את החיים שלכם? בייחוד כשמדובר על רומן ראשון, אבל גם בהמשך הדרך, החיים שלכם הם אולי מקור ההשראה הכי עוצמתי שיש בידיכם. החיים שלכם יכולים להיות מקור לאנקדוטות ולסיטואציות מעניינות, אבל גם להוות בסיס לעלילה כולה. שבו מול דף ונסו לחשוב על החוויות הכי משמעותיות שחוויתם בחיים שלכם. הנה לכם רשימת רעיונות לעלילה שלמה. גיבור (שיכול להיות בן דמותכם ויכול שלא) שקורה לו מה שקרה לכם. איך הוא מתמודד? מה הוא עושה? בספרי הראשון "שתי השמשות של דדיקה" שאבתי הרבה מן החיים הפרטיים שלי - גם אני, כמו הגיבורה בספר, בת למשפחת עולים מגרוזיה, ולחוויית העליה וההתאקלמות בישראל הייתה השפעה גדולה על עולמי. לקחתי את המאורע האישי הזה, ומתחתי אותו אל גבולות הפרוזה והפיקשן, וכך נולד הרומן הראשון שלי.


טיפ חשוב (לרעיונאות, ובכלל): תכתבו את *כל* הרעיונות שלכם ושמרו אותם. לתמיד. אין לדעת מתי תשתמשו ברעיון שבזמנו חשבתם שהוא לא טוב דיו. העולם הטכנולוגי מציע הרבה אפשרויות לחובבי הצעטאלאך בינינו - יש את גוגל keep, או את אפליקציות ה-notes בטלפון. יש אפשרות לפתוח תיקייה ייעודית בדרופבוקס ויש אפשרות פשוט ללכת על מחברת רעיונות ישנה וטובה. העיקר לא לאבד את הרעיונות הללו. הם שווים זהב.


נשיקות וחיבוקים, וגם חג שמח!

מגי

41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Copy of כפתורי תשלום.png
bottom of page